Po mojí havárce na motorce a zaplacení nemalých peněz za opravy jsem se rozhodl pro havarijní pojistku motorky. Když mi ale můj agent z Kooperativy sdělil, že základní palba je asi 20.000Kč/rok, protože prý nemám historii pojištění motorek, nepotěšilo mě to. Tak jsem to zatím odložil bokem. Na konci roku mi přišla informace od mojí pojišťovny Kooperativa, že bych měl brzy zaplatit havarijní pojistku na manželčino auto. Cena povinné (POV) + havarijní (HAV) dělala asi 8500Kč, což se mi s ohledem na stáří zdálo být už docela dost.
Při brouzdání internetem jsem narazil na různé srovnávače, dobré funkce i reference měl ePojištění.cz . Vyplnil jsem formulář pro HAV motorky a dostal jsem opět odpověď kolem 20t . Druhý den se mi ozvala telefonicky agentka, že by chtěla o pojistce promluvit – sprdnul jsem ji, že jsem odmítal tlf. kontakt a chtěl písemný návrh, ale když už volá, tak to probereme. HAV na motorku jsem odmítal, nakonec ale dokázala cenu stlačit za cenu snížení pojistné ceny motorky a různými slevami až na 12t/rok, což se mi už docela zamlouvalo, přesto stále hodně peněz. Řeč přišla i na pojistky aut a když jsme spočítali cenu na manželčina Citroena nebo na moji Octavii, byly ceny o 2-2,5tis nižší než u Kooperativy. Nechal jsem se zlomit a končící Citroen přepojistil na AXA pojišťovnu s víceméně stejnými limity. pozn. – mnohé srovnávače provozuje jedna společnost a zobrazují preferenčně jen AXA, DirectPojišťovna, Slavia…
Když přišla řeč na Octavii, jejíž pojistky končí někdy v červenci, vyjádřil jsem obavu, že budu muset počkat na konec pojistného období. Slečna mi poradila fintu, že mám sundat značky, zajít na odbor dopravy a značka strčit za 200Kč do depozitu a druhý den je vyzvednout. Mezitím oznámit pojišťovně, že vozidlo je vyřazeno z evidence….s důsledkem ukončení pojistek. Jak poradila, tak jsem i udělal. Vyřadil, druhý den pro značky a paní mi na přepážce prozradila, že to bylo zbytečné natahování, že borci to dělají jedním vrzem – přijde s velkým techničákem a dvěma formuláři. Během pár chvilek je vyřazeno…fotka TP…vrátit pracovnici, která vyznačí opětovné zařazení do evidence a je vymalováno. Fotku TP s vyřazením pošlu do pojišťovny a stará smlouva je skončena – platí pro POV i HAV. Tak lze ukončit havarijní pojistku na konci jezdecké sezóny (např. uzavřu 5.5. a ukončím 25.10., zbytek za 26.10-4.5. mi pojišťovna vrátí)
Po vyřazení jsem obě vozidla pojistil u AXA pojišťovny a pojistky zaplatil. Pojištění vzniklo dnem uzavření, tj. 27.11. Zelenou kartu mi poslali nejdříve mailem, že si ji mám vytisknout sám na zelený papír :O . Později jsem obdržel 4 obálky se smlouvami 2HAV+2POV. Za dva dny se mi ozval agent a poptával se, proč jsme zrušili pojistky a co s vozidly. Když jsem se vyjádřil, že AXA mi nabídla lepší podmínky, zmohl se jen na odpověď „Ty seš ale vůl, to sis nemohl zjistit, že je to pojišťovna se snad nejhorší reputací v servisech? „. Jal jsem se tedy provést doporučený průzkum – obvolal jsem asi 5 servisů ve městě a další v širším okolí a všichni se shodli na tom, že pokud mám jinou možnost, nechť AXA nevolím. Pozdní platby, ostrouhané platby, tahanice o každý šroubek…běžná praxe. Potíže nastávají nejen u vlastní HAV pojistky, kdy uplatňuji nárok na náhradu mojí vlastní škody při nezvládnutí jízdy apod., ale taky u POV ručení, kdy z mojí pojistky mám hradit škodu jinému řidiči. Doporučené pojišťovny s bezproblémovou likvidací byly Kooperativa + Česká podnikatelská pojišťovna, Česká pojišťovna + Generali.
Náležitě vyděšený jsem zavolal znovu agentovi Kooperativy a domluvili jsme se na přepočítání pojistek, čímž jsme dokázali s ohledem na věk vozidla (snížená tabulková hodnota) a s ohledem na propojištěnost (více pojistek u stejné pojišťovny) snížit původní ceny pojištění asi o 1000Kč. Nyní bylo potřebné skončit smlouvy s AXA. Obecně platí, že smlouvy sjednané na dálku lze zrušit do 14 dní, jinak by to mělo jít ještě do 2 měsíců. Výpovědní doba je tuším 8 dní. Na webu pojišťovny jsem vygeneroval formuláře, vytiskl, podepsal a scan odeslal přes jejich elektronickou podatelnu. Po několika dnech mi přišla zmatená odpověď, že HAV zrušili ke dni 27.11. a že mám vrátit zelenou kartu! Zavolal jsem jim 14.12. a zjišťoval co bude s POV – odpovědí bylo, že zruší ke dni 15.12. Naštvaně jsem sprdnul operátorku a současně i napsal mail, že si ze mě dělají srandu, když budu od zítřka bez pojistky a oni mi to oznámí někdy až po zrušení.
Zděšení číslo dva přišlo, když jsem dostal email, že došlo k omylu a že obě pojistky, vzhledem k výpovědi ve 14dnech, byly zrušeny ke dni uzavření, tedy k 27.11.. Důsledek je tedy ten, že jsem cca 5.12. podal výpovědi, 8 dní čekal na informaci, že 14.12. se usnesli že tedy pojistky zruší a prakticky od 27.11. do 14.12. jsem jezdil nepojištěným autem !!! A kdybych se sám nedožadoval informací, čekal bych na ně bůhvíjak dlouho. Recenze na internetu i doporučení servisů prostě nelhala…
Chybějící dny pojištění jsem oznámil ČKP – Česká kancelář pojistitelů, kteří mi pošlou výměr, kolik peněz a kam mám zaplatit za ty chybějící dny.
Při opakovaném jednání s agentem Kooperativy jsem ale docílil úspěchu – agent nalezl v historii ČKP informaci, že 2000-2008 jsem vlastnil malý motocykl Simson, takže mám historii pojištění motocyklu a cena HAVarijky klesla na 7000/rok. Lze platit i čtvrtletně, aniž by se navyšovala platba jak při měsíční platbě. Báječná zpráva, pojistím si 3 čtvrtroky, přes zimu obvykle stojí motorka v garáži.
Poučení z toho plynoucí:
Věřím, že se nad mojí anabází zasmějete, poklepete na čelo, možná pro vás bude poučná a možná si uvědomíte, že i se havarijka dá uzavřít za rozumné finanční náklady. Když uvážím, že jedem boční plast na motorku stojí klidně 5000Kč, plexi 3500<, kufry 3500<, helma 3500<, bunda 3000< atd. , je pak pojistka srandovní náklad. Možnost, že se vyválíš, je dost reálná, stačí málo.
Článek je dostupný jen registrovaným čtenářům webu, není veřejný
Edit 26.12.2018 – doplnění posbíraných poznatků z internetu:
Náhradu škody pojišťovna nevyplatí a bude ji vymáhat i v případech, kdy došlo k porušení zákona 168/1999 Sb. v paragrafu 10, odstavci 1. Mimo jiné se jedná o situace, kdy:
V současné době nabízí hned několik pojišťoven jako součást povinného ručení pojistku proti střetu se zvěří:
Česká legislativa umožňuje, aby byl tzv. pojistníkem automobilu (tj. ten kdo sjedná, platí, případně čerpá pojistku) jiný subjekt, než je provozovatel nebo majitel vozu. Obecně platí, že nejvýhodnější ceny pojištění mají starší osoby (od prosince 2012 nezáleží na pohlaví, předtím byly zvýhodňovány ženy), zpravidla od 56 let. Pojišťovny pracují s rizikem mimo jiné podle věku – nejrizikovější jsou řidiči do 28 let, méně rizikoví řidiči patří do věkové skupiny 29 až 55 let a nejméně riziková je věková skupina 55+ let, ta také získává nejlepší ceny povinného ručení. Ideální kombinace pojistníka je věk na 55 let a bydliště na maloměstě nebo na vesnici.
Nejnižší ceny za povinné ručení tedy dosahují zkušení řidiči z menších měst s maximálním bonusem (10 let), kteří doposud nezpůsobili nehodu. Výhodu mají hasiči, lékaři nebo rodiče, kteří převážejí malé děti. Nevýhodu naopak mají mladí řidiči bez zkušeností, kteří způsobili nehodu, bydlí ve velkém městě a řídí silné auto.
Pokud patříte mezi mladší řidiče, je ideální požádat vaše rodiče nebo dokonce prarodiče, jestli by nemohli být pojistníky vašeho automobilu. Tato finta s sebou nese jednu nevýhodu – nenačítá se vám bonus za bezeškodná období.
K ukončení pojištění dochází na základě písemné dohody mezi oběma stranami, přičemž jedna z nich ho nemusí akceptovat. Tento typ ukončení smlouvy není příliš častý, neboť pojišťovna nemá důvod na dohodu přistoupit. Smlouva o povinném ručení zaniká až po obdržení písemného stvrzení od pojišťovny.
Jedná se o nejčastěji využívanou formu výpovědi smlouvy o pojistném ručení. Výpověď, ve které není třeba uvádět důvod, musí být podána písemně alespoň 6 týdnů před výročím smlouvy (tedy koncem pojistného období), jinak je neplatná.
Pokud výroční den připadá například na 1. listopadu, musí být výpověď pojišťovně doručena nejdéle 20. září. Pozor – nepleťte si pojistné období a frekvenci plateb! Smlouva o povinném ručení je vždy uzavírána na jeden rok.
Podáním výpovědi smlouvy ke konci pojistného období lze na pojišťovnu vyvinout nátlak a docílit tak snížení ceny.
Obě strany mohou pojištění vypovědět ve lhůtě 2 měsíců ode dne uzavření pojistné smlouvy. Výpovědní osmidenní lhůta začíná běžet dnem doručení výpovědi druhé straně, po jejím skončení pojištění zaniká. Pokud již došlo k čerpání pojištění, má pojišťovna nárok na poměrnou část z ceny pojistného.
Pojišťovna i pojištěný mohou vypovědět smlouvu ve lhůtě 3 měsíců ode dne doručení oznámení o vzniku pojistné události. Jednoměsíční výpovědní lhůta začíná běžet dnem doručení výpovědi druhé straně, pojištění následně zaniká.
Dojde-li ke zřízení pojištění na dálku prostřednictvím internetu či telefonu, může od této smlouvy pojistník bez udání důvodů odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Svůj záměr odstoupení od smlouvy doporučujeme oznámit nejen pojišťovně, ale i zprostředkovateli pojištění písemně. Jedná se v podstatě o stejnou možnost odstoupení, jako je uvedena v bodu 3.
Od smlouvy lze ze zákona odstoupit ve lhůtě 1 měsíc od oznámení změny výše ceny pojistného. Nikde přitom není psáno, že se cena musí měnit směrem nahoru. Výpověď touto formou je nutné provést písemně a výslovně v ní uvést, že smlouvu vypovídáte z důvodu nesouhlasu s novou výší pojistného. Šestitýdenní výpovědní lhůta ke konci období v tomto případě nehraje žádnou roli.
Smlouvu můžete ukončit také prostým nezaplacením pojistného na další období. Dle zákona pojištění zaniká dnem následujícím po marném uplynutí lhůty stanovené pojistitelem v upomínce k zaplacení pojistného, přičemž tato lhůta nesmí být kratší než 1 měsíc.
Jednoduše řečeno – doručenou složenku k platbě pojistného neplaťte, na upomínky nereagujte a pojištění za čas stanovený pojišťovnou přestane platit.
Tento způsob ukončení může mít jeden podstatný háček – pojišťovna má v případě nezaplacení nárok dlužnou částku vymáhat.
Smlouva o povinném ručení zaniká okamžikem odcizení vozidla. Tuto skutečnost je nutné nahlásit pojišťovně písemně a přiložit protokol od Policie České republiky.
Zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla neříká, jak dlouhou musí být vozidlo vyřazeno z provozu, aby došlo k zániku pojistné smlouvy. Využít mezery v tomto zákoně tak lze uložením registrační značky do depozita a následným ukončením smlouvy přímo na pojišťovně.
Pro následné vyzvednutí registrační značky z depozita je třeba protokol z STK a z emisí. Dle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích nemusí být protokol nově vystavený.
Za uložení registrační značky do depozitu zaplatíte 200 Kč, počítat je třeba s dvojí návštěvou úřadu a s nutností vozidlo odstavit z provozu. Tento způsob lze efektivně využít, když potřebujete smlouvu ukončit v průběhu pojistného období.
Důvodem pro okamžitý zánik povinného ručení je rovněž prodej vozidla. A to i v případě, kdy jeden den auto prodáte, druhý den prodej oznámíte pojišťovně a ukončíte smlouvu o povinném ručení a třetí den nový majitel automobilu od kupní smlouvy odstoupí a obě strany si vrátí zpět svá plnění.
Odstoupením od kupní smlouvy na automobil neporušíte žádný zákon. Ze zákona navíc nemáte žádnou povinnost pojišťovně sdělovat důvod, kvůli kterému došlo k odstoupení od smlouvy.
Tento postup má své riziko, neboť příjem z prodeje automobilu musíte uvést do daňového přiznání v případě, že k němu došlo v době do jednoho roku od pořízení vozidla. Při výběru partnera, kterému auto krátkodobě prodáte, tak buďte zdrženliví a kreativní.