Nedávno jsem se dostal do debaty o moto helmách, škopích, blembácích. Jedna motoškola varovala všechny motorkáře, aby jezdili se zapnuto přilbou a vždy si překontrolovali, že ji zapnuli. K tomu jsem neměl ani popel, co mě ale naštvalo byl jejich komentář – NA PŘILBĚ SE NEVYPLATÍ ŠETŘIT a propagovali Schuberth SR2, která se pohybuje někde kolem 13 tisíc. A tak jsem se pustil do debaty.
Když chceš opici, musíš mít na banány.
Helma za 13 litrů je moc? Tak to máš levnou hlavu..
A tak jsem se dal do gůglení a vyhledal jsem si potřebné normy.
Aby byla helma povolená pro prodej a používání v EU, musí splňovat normu ECE 22.05. Tato norma udává, jakýým způsobem se normy testují a čemu musí odolat. Jedná se o zorný úhel (min. 105°), o přímý náraz, náraz do ostrého předmětu (ostrý předmě nesmí projít ke hmotě, která obsorbuje náraz, polystyren a spol. pod horní vrstvou přilby, a tah za upevňovací mechanizmus (10kg závaží se pustí z 0,75m a při pádu se nesmí protáhnou o více, než 35mm) .
Certifikace se uvádí na řemínku zapínání, písmeno J znamená otevřená přilba, P integrální ( s ochranou brady). Na trhu naleznete i přilby, které mají certifikaci obojí – vyklápěčky nebo překlápěčky, tudíž J / P. Číslo vedle znaku E značí zemi, ve které byla přilba certifikována.
Přímý náraz se simuluje v rychlosti 5 až 8m/s a přilba musí odolat přetížení 270G (G je násobek zemské přitažlivost. Při 1G váží 1kilo jedno kilo, při 10G váží 1kilo 10kilo, při 270G to je 270kg). Mozek dospělého člověka váží 1300-1400gramu, což je při daném max. přetížení 350kg.
Poranění mozku dělíme na 3 druhy – otřes, zhmoždění a difůzní axonální poškození. Právě u větších nárazů dochází k tomu třetímu.
Je velmi závažné postižení mozku obvykle s těžkými trvalými následky. Mechanismus jeho vzniku spočívá ve faktu, že různé části mozkové tkáně mají různé mechanické vlastnosti v různých směrech. Při rychlém akceleračně-deceleračním pohybu hlavou dochází mezi nimi ke vzájemnému posunu a tím ke střižnému porušení vláken axonů a cév v mozku. Často se to děje na pomezí šedé kůry mozku a bílé hmoty. Toto poranění, ale může vzniknout a vzniká kdekoliv v mozku a mozkovém kmeni. Takřka vždy nastává okamžitě bezvědomí, které přetrvává dlouhou dobu, někdy i natrvalo.
Americká studie prokázala, že u dopravních nehod v letech 2003-2012 došlo k trvalému poškození mozku při 50G v 50% případů, v 80G u všech. Tudíž když si to shrneme, přilba, i ta nejlevnější z Lidlu, vydrží zhruba 4x více, než váš mozek.
Nesmíme zapomínat, že přilby jsou vyráběny na náraz způsobem, který je nejvíce pravděpodobný, jinými slovy, výrobce dopředu netuší, k jaké nehodě dojde, tudíž se dělají přilby nárazově univerzální.
Čím více jsem problematiku studoval tím více jsem přesvědčený, že u přilby, pokud je certifikovaná, nejde o bezpečnost, ale o komfort. Nikdo nebude nikdy polemizovat nad pohodlím a komfortem přilby za 3 a za 13 tisíc. Sám jezdím v Schuberth S2 z Louise a vím, že moje další bude Schuberth. Ale nebude to z toho důvodu, že je bezpečnější než ostatní, ale protože je to pohodlá přilba co mi sedí.
Na závěr jedna úvaha. Proč mi zákon nařizuje nosit na motorku přilbu a přitom může jezdit v trenkách? A proč se na cyklostezce prohání elektrokola a jejich ridiči přilby mít nemusí?
Přeji vám, ať se vaše přilby nikdy země nedotknou. Kolama dolů kamarádi!
Zdeněk