Z odpovědí na anketu na facebooku jsem se dozvěděl následující pořadí oblíbenosti:
V tabulce jsem vypsal jedenáct pneumatik, kterým se chci věnovat podrobněji. Vezmu to postupně, bez preference. Je jen na vás, která guma vám bude vyhovovat.
Cestovní | Univerzální | Špunty |
Pirelli Scorpion Trail II (PST) | Metzeler Tourance Next (MTN) | Continental TKC 80 Twinduro |
Continental Contitrail Attack (CCA) | Metzeler Tourance (MT) | Heidenau Scout K60 |
Michelin Anakee 3 (MA3) | Mitas E07 | Motoz Tractionator Adventure (MTA) |
Mitas E07+ | ||
Michelin Anakee 2 (MA2) |
V našem hlasování třetí nejoblíbenější pneumatika.
Výrobcem popisována jako Enduro pneumatika, Scorpion II je určená pro cestovní endura a motocykly kategorie adventure a nahrazuje svého předchůdce Scorpion Trail. Evidentně se hodně poučili, vzali to nejlepší z předchozí verze a tu ještě inovovali. Nová Scorpion II nabízí vysokou stabilitu, vynikající adhezi na suchu i vodě a umožňuje bezpečné ovládání i plně naloženého motocyklu.
Měl jsem na DL650, mám druhou sadu na BMW R1200GSA a super zkušenost i při plné náloži na cesty. Spolehlivá jízda i na rumunských tankodromech nebo mokrých serpentinách. Ještě dodám, že i několik GéeSáků mi potvrdilo, že sundali TouranceNext a nasadili Scorpion2 a už nezmění
Pavel Kocourek
Scorpion 2, na silnici ani jedno zaváhání. Nikdy jsem nezaregistroval ani sebemenší podklouznutí, na vodě až neuvěřitelná. Off nevím. Jediné co mě na ní mrzelo, že kolem 10 tisíc se výrazně projevila rovinka (místo oblouku), čímž se výrazně změnilo chování v zatáčkách , ne že by neseděla, ale rychleji je zavírala
Josef Soldan
Další v řadě je cestovní guma Continental ContitrailAttack, která je tvořena tvrdší směsí ve středu gumy a měkčí na bocích. Byla speciálně vyvinutá pro velká silniční endura. Ocelová konstrukce zadní gumy by měla zajišťovat vyšší stabilitu a pohodlí i při maximálním zatížení. Tvrdší směs poskytuje velmi dlouhou životnost. Je určena pro zpevněné a lehce nezpevněné cesty. Originální vybavení na modely pro rok 2013 – KTM 1190 ADVENTURE, KTM 1190 ADVENTURE R a BMW R1200GS. Ale: V jednom testu jsem našel, že její schopnosti zastavit nejsou úplně ideální. Ve srovnání s Metzeler Tourance Next propadla tak, že když Metzeler stála, Continental kolem ní frčela ještě rychlostí 37km/h!
Contitrail vzadu super věc, je to spíš silniční vzorek, moc neubývá, na mokru drží jak přibitej naprostá spokojenost…dopředu už bych ho znova nedal…nevím jestli je to zmetkový kus nebo čím to, ale mám udělaný tlumiče i veškerý ložiska řízení a na předchozích gumách to nic nedělalo, ale na tomhle jak pustím řídítka, tak začnu šíleně kmitat.
Honza Straka
Stejná zkušenost jako Honza Straka, nájezd super, drží jak přibitá i na vodě, zvládala i šotoliny bez defektu, řídítka mi kmitala taky i po komplet repasi předku.
Mates Stromovič
Pátá pneu v hlasování četnosti. Další v seznamu se nám představuje nástupce Michelin Anakee 2 a to Michelin Anakee 3, který byl vylepšen k dosažení rychlejší odezvy řízení a zlepšení celkové ovladatelnosti motocyklu jak na suchu, tak hlavně na mokru. Nová směs přináší delší životnost a vyšší kilometrový nájezd. Vylepšený dezén by měl zabránit nepravidelnému opotřebení a zvýšit odvod vody a nečistot. Je velice stabilní i při rychlostech okolo 200km/h, zato brzdná dráha je opět oproti MTN o dost delší a navíc při brzdění mají velkou tendenci k narovnání.
Mam Anakee III a mohu říct že jsem s nimi spokojený jak při cestování v 1 či ve 2 plně naložený. Jízdní vlastnosti a vedení stopy na suchu je parádní i v dešti krásně drží stopu, ve 2 na na mokru už je to horší pocitově serpentiny v dešti prostě nejsou to pravé ořechové. Šotolinu či lehký off za sucha pneu zvládají na výbornou a dovolenou v Bosně, Albánii a Montenegru daly na jedničku. Mám na nich najeto cca 15tisíc a přední pneu se loučí a zadní by ještě 2-3tisíce dala. Pneu je rovnoměrně sjeté, netvoří se žádné plochy, nikde není prasklá nebo oskákaná. Brzdné vlastnosti má super, nemám abs ale když to před vámi borec v plechu v kile zahamstne a nejste na něj nalepení, vždy zastavím.
Tomáš Pácl
Toto je nejpopulárnější pneu ve skupině. Celkově svými vlastnostmi se řadí na pomyslné čelo závodu o nejlepší gumu. Víceúčelová pneumatika Metzeler Tourance Next je trefou do černého v kategorii cestovních endur. Pokud se budete držet na cestě, nebo si občas střihnete nějakou tu šotolinku, asi nebudete litovat. Pneumatika s dlouhou životností a výborným trakčním výkonem spolu s vynikající přilnavostí vám umožní přesné ovládání motorky za každého počasí. V testech byla tato pneumatika vyhodnocena jako vítěz v délce brzdné dráhy.
Mám už druhé Metzeler Next a budu na ně pět chválu do nebes. Na suchu drží – ale to skoro všechny – zadní je dvousměsová, takže ani po cca 10 000 žádná placka, profil pořád kulatý. Na vodě drží skvěle. A v terénu jsem s nima zatím taky projel všude – i na mokré polní cestě nebo v mokré trávě… Jako posr… ale projel… Nedám na ně dopustit. Krásně čitelné, občas schválně jezdím po „hadech“ v zatáčkách jen proto, abych si ověřil, že prostě maličko sklouznou a hned se zase chytnou. Poserproužky skoro žádné, ale guma drží jako přibitá pořád. Až do kraje. Ale bohužel zatím nemám srovnání s jinýma – původní Bridgestony jsem měnil asi v 15 000 ale moc nemůžu popisovat rozdíl, protože jsem byl doslova s teplýma papírama a tak už netuším, jak se původní chovaly. Teď po celkem 30000 na Nextech vím, že pro Stromka jsou skvělé na silnici i do mírného suchého terénu a když není člověk prase, může i do vlhčího a s trochou snahy projede taky. Ale to už je rychlost, kdy je jedno co je tam za gumy. 😊
Roman Křivánek
Metzeler next obdrženo 2x zdarma s plackou 😂 nájezd 20t na sadu opět bez problémů i v dešti i blbnutí na trati
Bohumil Mravec
Vlastnostmi velice podobná guma k variantě Next. Nabízí velmi dobré vlastnosti jak na suchu, tak na morku, svým designem napovídá, že snese i nějakou tu šotolinu a horší zacházení v terénu. Disponuje nájezdem okolo 10tisíc kilometrů a povolí vám i agresivnější jízdu. Jeden pilot na BMW prohlásil, že ty náklony jsou až za hranicí chápání. No, to budete muset posoudit sami.
Výborně držely jak na mokrou tak na suchu. Do lehkého terénu taky dobrý, jen je u nich malý kilometrový nájezd. Přední byla za chvilku doskákaná jak rypadlo na uhlí a zadek měl plošku po docela málem nájezdu
Jan Dvořák
A je to tady, přichází snad nejdiskutovanější pneumatika na cestovní enduro. Tady narazíme na dva tábory, jedni ji milují a druzí ji nenávidí. Prostě Kofola. Guma, se kterou někteří projeli svět a jiní ji za komínem zahodili. Některé gumy praskaly, některé ucházely, některé se loupaly špunty. Ale těm, co vydržela, držela. A jinou nechtějí. Vzhledem k ceně pneumatiky si říkáte ok, za ty prachy dobrý. Každopádně je to guma, která nabízí slušný poměr silnice / offroad a to 50/50. Podrží vás i v těžším terénu, na suchém asfaltu, jak se říká, až na hranu. Její vlastnosti se ovšem mění v okamžiku přechodu na vodu. Ale pokud to víte, tak to nemusí skončit katastrofou. E-07 je také dostupná v Dakar verzi (žlutý pruh), což je vysoce odolná pneumatika vhodná pro vyšší zátěže, delší dobrodružné cesty a extrémní
podmínky.
Co se E07 Dakar od Mitas týká, tak za mne jsou to pneu,které jak asi každý ví, dominují mezi pneu v nájezdu, ale jinak jsem nebyl moc spokojený. Strašně nejisté na mokru. Pár mých kamarádů se s nimi vyválelo na mokru a já měl taky párkrát na mále . Ve vyšších rychlostech se motorka rozvlnila a pneu často nedrží tlak, což mělo více lidí problém. Proto šly asi po 2tis km dolů. Kdybych ovšem měl jet dlouhý trip třeba 15tis km na delší dovolenou,tak bych to byla volba.
Marselus
E 07 dakar jsem mel dvakrát po sobě a za mě super guma, první sada najeto cca 21000 km… druhá sada ježděno ve dvou a nájezd cca 19000 km…což je super. Právě ve dvou na těch pneu je nájezd neskutečný. E 07 Dakar je tvrdší guma a má zesílené patky. Na suchu pecka, za mokra mě taky vždy podržela (věc názoru), v lehkém terénu, ale i v tom horším, nezklamala.
Michal Festr Krejčí
Inovovaná směs oproti E07 nabízí větší stabilitu a vyšší nájezd. Zvýšená konstrukce žlábků poskytuje dostatek volného prostoru mezi dezénem a vozovkou. Tím se lépe zabrání přemístění písku, bláta a vody, přičemž se během otáčení pneumatiky udržuje dostatečná přilnavost mezi pneumatikou a vozovkou. Opět pneumatika s poměrem 50/50 asfalt / offroad, která láká jak svou konstrukcí, tak i příznivou cenou. Nadále je v nabídce i zesílená verze Dakar jako u předchozího modelu.
07 + zatím jen zadek, ale skvělá. Mekčí směs, tak drží jak sviňa…zatím na ní ve dvou najeto cca 6000 a vzorek ubyl tak 2mm. V off taky super a hlavně se lépe samočistí od bordelu. Jinak jak říkám, věc názoru a věc každého soudruha…někdo haní, někdo spokojen. Já osobně 👍 a dnes je dávám i na přítelkynino BMW f 650 gs
Michal Festr Krejčí
Přímý nástupce Anakee 1, Michelin Anakee 2, je pneumatika určená jak na prohánění po asfaltu tak pro občasný lehčí off. Na asfaltu se chová jako čistá silniční guma, je stabilní do rychlosti zhruba 180km/h. Jistotu však rychle ztrácí, pokud se vám šotolina změní na štěrk a bahno, tam musíte být opravdu ve střehu a hodně zpomalit. Sice tedy není nejjistější v terénu, zato se vám bohatě odmění nájezdem, není problém najet až 17tisíc kilometrů.
Pneu mám již několikátou sadu. Od litrového stromu až po Honda Crosstourer D 1200 a SUPER můžu jen doporučit! Klady: Přilnavost na silnici, stabilní i při vysoké rychlosti, snadno čitelné. Zápory: Špatný terén moc nezvládají, do bahna neupoužitelné
Mirek Hodnotitel
Jak už jejich název napovídá, gumy jsou určené jak pro delší touring cestování, tak pro použití mimo cesty a těžší offroad. Ze zkušeností uživatelů, a pohledu na vzorek, se dá sice spíše usuzovat, že je guma spíše určená do terénu než na dálnici. Malá kontaktní plocha s asfaltem způsobuje nízkou trakci při akceleraci, při brzdění je to ještě citelnější. V testech byla jejich brzdná dráha sice nejhorší, zato v terénu tato guma excelovala. Takže pokud neplánujete dlouhé silniční přesuny a chcete si užít dovádění mimo asfalt, TKC 80 bude dobrá volba.
Absolutně perfektní pneumatika. Jezdím ji na Africe a jinou už nechci. V terénu nepřekonatelná, prostě TOP guma, na asfaltu drží jako přibitá. Občas jsem musel i na dálnici a nepoznal jsem žádný rozdíl oproti klasické silniční gumě. Za mě top pneu, a to jezdím 20 let. Už nikdy nechci jinou. Na poslední výlet okolo Polska jsem přezul na tovární Dunlopy abych je spálil a litoval jsem toho celou cestu. TKC 80 a nikdy jinak. Jen nájezd je okolo 8tisíc km, ale to je daň za měkčí směs.
Adam Matura
Mám tento typ poprvé. Přední guma Continental TKC 80 a zadek Mitas E09 Dakar. V této kombinaci je to na silnici a za sucha velmi dobrá sestava. V náklonech krásnědrží,jen za mokra je třeba dávat pozor zejména na Mitas. V terénu co se týče šotilin mám málo zkušeností,ale i zde to obstojí výborně. Ale beru v potaz prašné cesty,šotoliny,polňačky, ale bez bahna. Skvělá kombinace a při rozumně jízdě solo vydrží určitě pak tisíc km bez problémů
Fanda Jelínek
Tato pneumatika bude volbou pro ty, kdo nechtějí na asfaltu trávit příliš mnoho času a raději vyrazí za dobrodružstvími na šotolinu a nevadí jim, když cesta přejde v kamení a bláto. Díky širokým drážkám běhounu poskytují kvalitní sebečištění. Vzhledem k chybějícímu bočnímu vedení však není nejvhodnější na cestování bahnem. Ale pokud nepůjdete na hranu jak na cestě, tak v lese, tato guma vám přinese mnoho radosti.
Za mě asi nejuniverzálnější gumy, na cestě sedí krásně, hučí až když sjedeš aspoň půlku.Sedí pěkně, pěkně do hrany, hlavne když jsi v náklonu a dupneš tomu, tak ti neujede zadek pod řití (oproti e-07)a když na to přijde, tak se vyhrabou i z bažiny. Pár sad jsme s Monikou sjeli, jezdil jsem je hodně ve 2 lidech a najel jsem kolem 10tisíc
nikdo
Že jste o nich neslyšeli? Australani z firmy Motoz už 12 let produkují gumy v Evropě známé hlavně pro ostrá endura. Tractinator Adventure je novinka pro velká cendura. Její nová směs slibuje dlouhou životnost a vyšší odolnost vůči defektům díky zesíleným bočním stěnám a běhounům. Dokonce se odvažují tvrdit, že jsou o 25% pevnější, než ostatní pneumatiky. Guma se vyrábí ve dvou provedeních, letní a celoroční.
…vlastně jsem je zkusila jen tak naslepo, protože jsem nechtěla čekat na 07+ a 09 už byly jak kostičky z lega. První dojmy byly všelijaké..mechanik v pnueservisu až hystericky naléhal, ať jsem opatrná, že budou hrozně klouzat. Klouzaly jak čert…prvních pár kilometrů. Hned při výjezdu z pneuservisu mě překvapily, že do zatáčky doslova upadly. Až jsem se lekla, kde jsem se to naučila tak pěkně zatáčet.Po prvních 100 km jsem si byla jistá, že dělají fakt kravál. Je to souvislé konstantní hučení, slyšet i přes vypalovačky od Green Day. Hned druhý den mě chytil vytrvalý slejvák a pršelo celý den. Nebyla jsem si jistá, tak jsem byla opatrná, nicméně, nikde nic neklouzlo. Teď na nich mám cca 1.500km, drží krásně, hučení malinko polevilo nebo jsem si možná zvykla a dala víc nahlas Green Day. Na dálnici nejezdím, ale při předjíždění v rychlosti kolem 120 -130km/h se chovají slušně, srovnatelně s předchozími Mitas E09. V zatáčkách mám naprostou jistotu. Při srovnání s jinou gumou mi připadá Motoz kulatější a tam kde jiné gumy končí, já mám ještě jednu řádku špuntů, takže by ty náklony možná šly i hlubší. Až na ten rámus, zatím spokojenost
Zuzka Viktorová
Měl jsem Mitas E10, v bahně neumí nic a jsou hned zalepené pokud nejsou úplně nové a i pak nicmoc , mokrá tráva konečná, šotoliny a podobné fungují. Na silnici překvapivě super. Na mokru jsem s nimi jezdil hodně opatrně. Po 6tis. km sjeté. Pro mě jsou slepá ulička a už si je nekoupím.
Mates Stromovič
Předek E-10, zadek E-09. Za sucha v klidu na silnici až na stupačku, kamení, šotolina, suché polní a lesní cesty v pohodě. I větší výjezdy za sucha. Jestliže je mokro, na silnici musíš v poklidu a mimo silnici jen kamenité-šotolinové cesty, zbytek na pikaču. Prostě univerzál.
Jiří Drobeček
Mitas e08. Spokojenost. Asfalt fajn, Rumunskem projely jako nůž máslem, i šotoliny a off. Držely i za deště. Výhoda- příznivá cena, česká značka, vyvážené vlastnosti. Výdrž odhaduji 13-15 tis km při cestovatelském tempu. Současné moje E08 jsou ojeté hezky souměrně, oblé (i když se s nimi dělaly dlouhé silniční/dálniční přesuny), jsou neoskákané. Vyrobeny 2017
Robert Vacek
Mitas 08 katastrofa. Ucházelo stále přední kolo kolem patky, Motorka se třepala jak špatně přejetý pes a výdrž pneu minimální.
Jan Dvořák
Mám je druhou sezónu a max.spokojenost. Do terénu se moc nehodí, ale šotolinku v Rumunsku a Ukrajině na pohodu. Nájezd zatím 10 tis.a nevidím velký rozdíl od původního stavu. Dá se jezdit úplně do hrany bez nějakého ustřelení. Na vodě drží taky dobře.
Jan Dvořák
Pokud budete mít touhu přidat jakoukoliv poznámku nebo hodnocení, kontaktujte mě na facebooku nebo na email zdenek@v-strom4u.cz