V dnešní době existuje mnoho značek vyrábějící motořetězy a kolečka. Pro použití na naše stroje budu psát pouze o řetězech DID a ČZ.
Firma DID se sídlem v Japonsku vyrábí řetězy a řetězová kola snad na všechny druhy motorek co se dnes vyrábí.
V současné době firma D.I.D vyrábí pouze motořetězy bez X-ring (netěsněné, NON O-ring) a s X-ring. Motořetězy s označením XX-ring nebo X2-ring (XX-kroužek, X2-kroužek, dvojitý X-kroužek) jsou starší verze nových motořetězů s označením X-ring (typ 520VX2 má X-ring). Motořetězy typu X-ring mají vyšší pevnost v tahu a delší životnost než starší verze.
Všechno co Vás může zajímat najdete na stránkách motořetězy.cz
Firma ČZ ve Strakonicích v ČR má řetězy rozdělené do skupin podle použití a motorek.
Série Street – Economic,Série Street, Série High Performance, Série Motocross / Supermoto / ATV ,série Enduro / Adventure.
Co Vás zajímá najdete najdete opět na stránkách motořetězy.cz
Než objednáte řetězovou sadu, zjistěte si jaký řetěz a kolečka patří na váš typ motorky důležité je kolik má řetěz článků a počet zubů na ozub. kolech. Můžete si také vybrat zda chcete rozetu ocelovou či kalenou a barvu řetězu černou nebo zlatou.
Přejdeme k samotné výměně řetězu na motorce. 1) Zvedneme ji buď na centrální stojan nebo na zvedák pod rolny či kyvnou vidlici.
2) Zadní kolo zajistíme tyčí obalenou v tubexu, aby jsme si nezničili lak na kole a kyvce.
3) Vezmeme golu a demontujeme 2 šrouby na spojkovém segmentu. Spojkový segment opatrně vytáhneme a ovládací tyčku zasuneme zpátky. Celý segment někam zavěsíme, dejte pozor, pístek pod tíhou kapaliny bude vyjíždět ven, doporučuji zajistit nebo obalit hadrou. Za chvíli poteče kapalina. Demontujeme 3 šrouby krytu ozub. kolečka. Snímač otáček můžeme sundat a nemusíme a kryt sundáme. Všechen bordel vytaháme a prostor kolem kolečka a celý kryt pečlivě vyčistíme.
4) Sundáme pojistnou matku či srovnáme podložku, abychom mohli povolit centrální matici. Vezmem golu či trhák a tak 1,5m tyč, kterou na to nasadíme a povolíme proti směru hodinových ručiček.
5) Připravíme rozbrušku a najdeme snýtovaný článek na řetězu a roznýtované čepy zbrousíme. Připravíme nýtovačku a přestavíme ji na roznýtování. Mě se to třeba nepovedlo a zlomil sem čep takže jsem musel řetěz rozříznout celý a vím že příště to udělám stejně :-D. Řetěz sundáme a přední kolečko vyměníme za nové a lehce dotáhneme maticí.
6) Povolíme napínací šrouby zadního kola spolu s centrální maticí a sundáme kolo. Pozor na mezikusy vystřeďující kolo a dobře si zapamatujte jak tam mají být. Z rozety vyšroubujeme matice a zas vyčistíme, nasadíme nové řetězové kolo a matice utáhneme na moment 60NM. Kolo nasadíme zpátky na motorku, ale zatím neutahujeme.
7) Nasadíme řetěz na rozetu a přetáhneme ho přes přední kolečko a nasadíme na ozub zadní rozety, bude držet. Namažeme vazelínou v sadě článek a nasadíme těsnící kroužky, které mázneme také. Připravený článek nasadíme od kola na řetěz. Z venku osy namažeme, osadíme kroužky a přidáme protikus. Nýtovačku přestavíme na zatlačení čelní plochy. Za použití goly a klíče zatlačíme čelní plochu článku na stejnou šíři jakou mají ostatní články, použijte posuvku. Je důležité nezamáčknout spojku moc, protože by se řetěz špatně ohýbal. Nýtovačku zas přestavíme na roznýtování čepů a čepy roznýtujte. Roznýtoval jsem je na stejnou šířku jako mají ostatní čepy řetězu.
8) Zadní kolo lehce našponujeme a dotáhneme centrální matici, aby nám řetěz nepřeskakoval. Kolo zajistíme tyčí ze spodní strany kyvky. Přední kolečko dotáhneme po směru hodin. ručiček na moment 115Nm a pojistný šroub na 18Nm či ohneme podložku k matici. Nasadíme kryt ozub. kolečka a zajistíme šrouby, osadíme segmentem spojky. Na horní šroub patří vymezovací váleček a přišroubujeme.
9) Motorku spustíme z centrálního stojanu a seštelujeme průvěs řetězu na bočním stojanu na 2-3cm podle manuálu pro Vaši motorku! Zadní kolo musí být vystředěné do roviny podle rysek na kyvné vidlici a můžete použít i posuvku. Dotáhneme napínací šrouby kontramatkou. Centrální šroub se dotahuje na moment 100Nm. Doporučím ještě kontrolu hladiny v nádobce pro spojku a její odvzdušnění. Namačkáme spojku a zajistíme u gripu, povolíme výpušťák a utáhneme. Opakujeme do doby než teče čistá kapalina bez bublinek. Co tam lejt je napsané v manuálu či na nádobce.
Motořetězy zapůjčují nýtovačku na řetez za 1000kč jako zálohu. V balení najdete podrobný návod jak na to viz fotky. Celá sada s předním kolečkem a rozetou mě vyšla na 2500 i s poštou + záloha na nýtovačku.
Přidávám návod přímo od Motořetězů na DID řetěz. VIDEO
Zde najdete podrobný video návod jak provést celou výměnu přímo na Stromka s lankovou spojkou a hydraulickou spojkou.
1. OČISTIT – pokud je nutné, tak řetěz zbavíme hrubých nečistot, naneseme vhodný čistič řetězu (petrolej, naftu) a odstraníme nečistoty. Na závěr otřeme řetěz do sucha.
2. NAMAZAT – po 15 minutách nastříkáme řetěz olejem (Motul, Repsol a mnoho dalších). Stříkáme zezadu na rozetu a nanášíme mazivo na vnitřní stranu destiček tak, aby hlavní proud směřoval na okraj válečku (viz obrázek). Velmi lehce můžeme namazat i těsnící kroužky kvůli jejich případnému vnějšímu vysušení čističem.
3. OČISTIT – po 15 minutách otřeme přebytečné mazivo. Olej se dostane do všech potřebných míst a pomalu z něj zmizí těkavé složky. Nakonec zůstane pouze lepivé, ztuhlé mazivo.
Voala a máte hotovo. Děkuji za přečtení Tomáš P.