Aby podvozek motocyklu správně kopíroval terén, ať už offroad nebo povrch vozovky, je potřeba správně nastavit pérování a tlumení podle zátěže a rovněž podvozek správně servisovat.
Správné nastavení je, podle znalců, docela alchymie, ale určitě se vyplatí věnovat ten čas vyladění podvozku tak, aby poskytoval co nejvyšší komfort jízdy, spolehlivost trakce a bezpečnost jízdy. K čemu je pružení/tlumení, které bouchá o dorazy a na hrbech z ridera málem vytřepe duši. Jiný extrém je vyladěný podvozek podle zatížení a při jízdě po hrbatém povrchu plave motorka jak člun po klidné vodě. To samozřejmě předpokládá mj. i to, že jednotlivé součásti podvozku musejí být v perfektním stavu, ideálně tedy pravidelně servisované. Olej v tlumičích pod vysokým tlakem protéká kanálky a lamelami, zahřívá se a s časem ztrácí svoje vlastnosti tak, že je pak tlumič téměř nefunkční. Příkladně zadní tlumič Öhlins má doporučený servisní interval 50tis. kilometrů.
V následujícím videu najdeš užitečné informace o konstrukci tlumičů a o způsobu, jak jednoduše nastavit svůj tlumič. Video natočili pracovníci společnosti Touratech a je na Youtube pod názvem „Pořad o tlumičích a nastavení podvozku Touratech Suspension“ na adrese
https://www.youtube.com/watch?v=m4RxFRrB9Kc
V diskusích na internetu jsem našel popis step-by-step jak nastavit pružení, který na baworak.cz forum poslal „milan enduroskola“ už někdy před 2 roky. Je stále použitelný v podstatě pro jakoukoliv motorku:
…možná by bylo dobré příště položit aspoň otázku do pléna, nebo se rovnou zeptat mě, jak že se to má správně štelovat. není ostuda, že někdo něco neví.
Mohlo by se ale stát, že by tvůj chybný postup mohl brát někdo za bernou minci.
Divím se, že ti to nevysvětlil prodejce těch tlumičů, jak je to u mě normální
1. předpětím pružiny se nešteluje výška sedla, aby to vyhovovalo jezdci, od toho jsou tu nízká a vysoká sedla
2. pokud mám seřízený podvozek na váhu např 100 kg, tak pokud tam naložím dalších 50, tak úpravou odskoku nic nevyřešímtisíckrát popisovaný postup seřízení předpětí pružiny:
doma v garáži před jízdou, pokud se od minule změnilo zatížení motorky,
ať už tím, že jsem přibral nebo zhubnul 20 kilo, nebo že tentokrát beru starou.
1. dám motorku na hlavní stojan
2. změřím metrem vzdálenost přední osy a horních brejlí
3. změřím vzdálenost od středu zadního kola kolmo k podsedlovce
4. sundám motorku ze stojanu
5. sednu si na motorku (pokud jede i bába, tak i bába), jestli budu mít kufry, tak i kufry, pokud pak budou plný, tak do nich něco odpovídajícího dám.
6. zavolám souseda, ať jde měřit
7. změří mi metrem opět vzdálenost těch samých bodů jako předtím.
8. pokud soused zrovna přišel, řeknu mu jakých
9. najdu si v tabulkách, jaké zdvihy má moje motorka
10. někam si to napíšu, příště to zas budu potřebovat
11. rozdíl mezi prvním a druhým měřením by měl být u cestovních endur cca 30% ze zdvihu. což není zdvih / 3, ale zdvih * 0,3
12. 30% není dogma, pokud se někdo rozhodne, že to chce mít tvrdší a použije 25, nebo 35, tak to už je na něm.
13. zásadní je, aby to i v předu a vzadu byly procenta stejný, ne 25% vpředu a 35% vzadu
14. pokud si motorka sedne o víc nebo míň, než zvolených 30%, ať už vpředu nebo vzadu, je třeba upravit předpětí pružiny, ostatní štelovátka vás zatím nezajímají.
15. upravím předpětí pružin, aby motorka nejela v předklonu nebo v záklonu
16. požádám souseda o opětovné měření
17. pokud je to jak má být posílám souseda domů, pokud ne, vracím se k bodu 15
18. pokud mi nestačí předpětí, vyměním pružinu za tu pro mě vhodnou
19. tím mám pro tuto konkrétní jízdu seřízené předpětí
20. nastavím si zpětný útlum, u začátečníků doporučuji mrknout do tabulek k tlumiči, obvykle je to tak 10 kliků od zavřeného průtoku
21. vyrážím na výlet
22. pokud se mi zdá během cesty, že je motorka při tlumení tvrdá, povolim průtok – rebound
23. pokud je měkká, utáhnu rebound – nikdy by neměly být průtoky zavřené víc jak -5 kliků
24. jedu rychleji než na blbě nastavené motorce
25. řeším zážitky z cesty a hlavně se díky správně nastavené motorce v pořádku vrátím
Pište, kam posíláte tlumiče na opravy a repas, pište, kde hledáte údaje o zdvihu pro výpočet, pište svoje zkušenosti. Doplním, pomůže to i dalším lidem