Jelikož všichni jezdíme i za hranice všedních dní, rozhodl jsem se napsat článek o vybavení na cesty. Vycházím z modelu základní uživatel – to znamená normální průměrný stromojezdec, který není superman (superwoman) a servisman (serviswoman) v jedné osobě, no na druhou stranu není totální neuměl a dokáže si na motorce něco málo opravit či vyměnit, nebo alespoň definovat závadu a sehnat si opravu.
Navazuji na článek Pavla Pondělíka, který je náš cestovatelský guru.
Rozdělím vybavení na několik kategorií :
Nebudu řešit moto oblečení, to si asi každý veze podle sebe.
Do kufru, tašky nebo batohu doporučuji navíc přibalit:
Crocsy – dá se v nich chodit po pláži, do sprchy, je to kus plastu, který nic neváží, dají se nechat nahoře na kufrech a přidělat gumicukem a nemusíte šmatlat všude v „extrémně pohodlých“ motobotách a můžete je chvíli nechat vysmrdět.
Termoprádlo – pokud se najednou ochladí, rozprší, není nic lepšího, než se přioblíknout. Večer u ohně se taky ochlazuje, no a na spaní – kdo má rád pohodlí tak termoprádlo taky ocení.
Ručník – ručníky z umělých tkanin už známe snad všichni, z mé zkušenosti je opravdu lepší si připlatit a koupit lepší, než ten za stovku z Decathlonu. Dlouhé roky používám McNETT Outgo XL a je příjemný při použití a rychle schne a hlavně, hlavně nesmrdí…Když jsme u té hygieny, v obchodech s outdoorovým vybavením si můžete koupit mýdlo, které je přátelské k životnímu prostředí, takže když se koupete v národním parku tak i s dobrým pocitem.
Čepice – kdo z vás spal někde v horách a ráno se probudil a sedl si ven s tím, že si udělá v té kose kafe, vám potvrdí, že mít sebou alespoň tenkou čepici je k nezaplacení. Věděli jste, že hlavou uniká celkem 30procent tělesného tepla?
Jo a něco málo ze zkušeností z kurzů přežití:
A jedna zkušenost od Báry – i když je 35 stupňů ve stínu, je vám horko a jedete celý den ve stupačkách, nechte si rukavice. Spálené ruce vystavené celodennímu slunečnímu svitu vám opravdu dokáží pokazit nejen noc, ale i celou dovolenou.
Co nás může na cestě potkat? Všichni víme, jak spolehlivý stromek je, ale na druhou stranu, je to jen stroj a ten se může pokazit. Mezi nejčastější poruchy patří vybitá baterka, uviklaný kabel, spínač na spojce. Ale co si sebou vzít a co ne?
Asi nejspartanštější řešení je multitool, duct tape a telefon na Romana Milo plus nějakého kámoše s vlekem, kdyby to jinak nešlo.
Podívejte se na to z tohoto minimalistického hlediska: urazíte si páčku spojky – duct tapou ji přichytíte nějak zpátky a dojedete do civilizace, stejně tak s řadicí pákou. Pokud budete mít megasmůlu a urazíte obě brzdy, tak aspoň jednu takto opravíte. Ohnuté řídítka vrátíte zpátky no a defekt, to musíte mít něco, jak ho opravit nebo tlačit. Uražená stupačka? To se dá zvládnout i bez ní. Uklepaný kabel? Najdete, opravíte. A větší závadu stejně neopravíte, tak na co vozit půlku smčka pod sedlem?
Ale pokud se rozhodnete, že budete alespoň trochu soběstační, tak budete potřebovat alespoň nějaké nářadí. Roman Milo mi to shrnul: Imbus 4 + 5, křížový šroubovák, nějaké vypichovátko na plastové příchytky, klíč 12 a můžeš na starém vyměnit vzduchový filtr. Klíč 10 a sundáš chladič. Klíč na svíčku 16, pro nás (DL1000 L4+) 14. A brzdy předek 14, zadek 14+12, kleště – ty se hodí vždycky.
S tímto nářadím budete schopni vyměnit brzdové destičky, vzduchový filtr a odkrytovat celého stromka. Jenže co dál na cestě? Pokud budete chtít sundávat kola, tak se stejně neobejdete bez většího vybavení a možná i dílny.
V každém případě je dobré vozit sebou sadu na opravu pneu – jakoukoliv. Vzhledem k výše napsanému asi postrádá smysl tahat stahováky na gumy, ale knoty a vše co k nim patří, bombičky nebo kompresor pokládám za nutnost. Nemáte kompresor? A co v autě? Kolik z vás už vozí jen opravnou sadu místo náhradního kola? Ano, součástí sady je i kompresor na 12V. A jeden do dvojice nebo skupinky bohatě stačí.
Náhradní žárovky, pojistky a kousek drátu vás mohou v divočině zachránit před divokou nocí…ale ruku na srdce, kdo z nás si před cestou zkusil vyměnit žárovku a podíval se, kde jsou pojistky a jak je vyměnit? Tak šup do garáže!
A náhradní klíče? Při cestování ve dvojici doporučuji si navzájem prohodit záložní klíče, jen si zapamatujte, kam jste si je strčili.
Osobně si myslím, že člověk, který vymyslel fofrpásky – drcpásky – elektrikářské pásky – je to jedno, jak se jmenují – by měl dostat Nobelovu cenu. Všichni je znáte a pár se jich vždycky pod sedlo vejde.
Vybitá baterka je další průser – stačí si špatně zapojit hefty a nechat je zapnuté, nebo si dát něco nabíjet jen tak na hodinku a nechat to tam. On i alarm umí baterku vyšťavit stejně jako GPS tracker. Na trhu je mnoho power bank, které dokonce umožňují nahodit motorku úplně vyšťavenou. Jurin jednu takovou má. Nabíjí se zhruba 24 hodin a je schopna vám asi 5x nabít mobil, 2x notebook a taky nastartovat motorku, když bude baterka na nule, což ocení asi každý. Nevýhodou je hmotnost a velikost a pamatovat, že ji musíte nabít před cestou. Ono ve stanu nebo v kempu těžko najdete místo, kde ji 24h dobíjet.
Jurin mi napsal: Honda accord 2,2l diesel – 4x za sebou nastartováno, dál jsem nezkoušel, smart 0,8l benzín – baterie upe mrtvá, po připojení nastartovalo a ještě jsem na to cca 1 km jel do garáže. Určo by to vydrželo i víc. Strom dl 1000 – start na upe mrtvou baterku upe v poho. Jeden usb výstup, spousta koncovek na dobíjení kde čeho. Zabaleno v přenosném kufříku. Jen pro info bez reklamy – https://s.click.aliexpress.com/e/3C3vK3r
Když už kempujeme, rozhodně se hodí si občas něco připravit, buď ohřát vodu na kafe nebo třeba párky z Lidlu. Na to se docela hodí vařič a nějaké nádobí. U vařiče se hned rozdělíme na dva nesmiřitelné tábory – zastánce propan-butanu a zastánce benzínu. Já jsem zastánce propan-butanu, kartuše se dají koupit po celém světě, vydrží celkem dlouho a nevylijou se. Oproti tomu benzínové vařiče mají nespornou výhodu v tom, že když máte u sebe motorku, většinou máte i benzín. Vyžaduje to sice trochu cviku, ale celkem obstojně si dokážete uvařit bez polití touto aromatickou vonící kapalinou. K přípravě kafe musím doporučit commuter od firmy GSI. Dolů hrknete kafe, zalejete horkou vodou a máte rychle kafe bez drobečků v mezi zuby. Navíc netaháte sebou další hrnek.
Jako další doplněk doporučuji spork (spoon and fork – lžička a vidlička) od firmy CRKT. Je to zároveň i nářadí, dá se s tím pěkně najíst a nikde nepřekáží.
Na trhu se objevila kvalitní jídla na cesty pro cestovatele, většinou se jedná a jednu porci na ohřátí. Za mě je to prima jako nouzovka, kterou si ohřejete, pokud to jinak a jinde nejde. Jinak jsem zastánce místních občerstvení, hospod, barů a podobně, v mém kufru je vždycky místo pro lančmít a kus chleba, vepřovku nebo paštiku. Musli tyčinky a podobné energetické bomby vás zachrání od nejhoršího hladu, ale je to dočasná pomoc.
Z hlediska nápojů doporučuji iontové nápoje, ovocné džusy (míchané s vodou), vodu, na večer potom pivo, víno a pálenky všeho druhu pokud možno s jinými motorkáři okolo ohně. Ale vážně…loni v Bosně jsem podcenil příjem tekutin a nechápal jsem, proč je mi večer tak zle a jsem protivný a unavený. Když jsem u místního obchodu vypil na ex 1,5lt ionťáku a poprosil Jurina, ať mi koupí ještě jeden, došlo mi, co jsem zanedbal. Nezapomínejte, že žízeň je již stav, kdy jste na počátku dehydratace, nepijte, až tento stav nastane, ale průběžně. Kafe a energetické nápoje odvodňují, opatrně s nimi. Vlažný čaj vám udělá 100x lepší službu, než studená coca-cola.
V přírodě pak nepijte vodu, o které nevíte, že je pitná. Být dehydratovaný a ještě k tomu řešit průjem, který vás odvodní ještě více, je prostě průser. Na trhu existují tablety, které vám vodu vyčistí a zbaví bakterií. Pokud chcete vodu zbavit bakterií bez nich, vařte ji minimálně po dobu jedné minuty (100°C), a pokud jste výše než 2000 m.n.m. tak 3 minuty!
Nepochybuju o tom, že si na cesty berete lékárničku, která je v základním vybavení a léky, které běžně užíváte, nebo předpokládáte, že se budou hodit. Ke všemu tomu navíc doporučuji z vlastní zkušenosti prášky proti průjmu smecta, rychle zabírá a funguje na většinu lokálních trablů. Rozhodně by neměly chybět kapky do očí, na zklidnění od civění na ty krásy okolo, krém proti spáleninám ať už od slunce nebo od výfuku, no a samozřejmě něco proti bolesti. U těch si ovšem dejte pozor, aby jejich účinnost neovlivňovala vaši pozornost při řízení motorky. Mezi takové patří Diclofenak a Aulin, takže opatrně.
Během diskuzí byl zmíněný i turniket. Ne, není to ta věc, co pouští lidi na stadion, to by se celkem špatně na stromku vozilo, ale o udělátko, které dokáže zastavit tepenné krvácení mnohem efektivněji, než kterékoliv obinadlo. Link na použití zde. Jen varuji, pokud to myslíte vážně, před nákupy z Číny – jejich materiál je mnohdy slabý a praskají. A pokud si již nějaký pořídíte, rozhodně doporučuji si nasazení vyzkoušet doma. A jak poznáte, že jste jej použili správně? Ano ano, prostě si na konci končetiny nenahmatáte tep.
Víte, co všechno máte v moto lékárničce? Jak jednotlivý obsah použít? Vemte si nějakou starou a vyzkoušejte si to, budete připraveni, až bude potřeba.
Zuzka říká – Já jsem neuvěřitelně líná, nerada stavím stan a tak mi stačí celta a spacák. Na druhém konci spektra je Lone rider za 13tisíc. A všechno mezi je možné. Asi pro všechny je důležitá velikost – chceme co nejmenší při sbalení, co největší při rozbalení a co nejlehčí. Ruku na srdce, to prostě nejde. Proto je rozumné si zvolit stan, který je kompromis a vyhovuje vám. Petr Dražil mi nedávno vysvětloval, že nejdůležitější je pořadí, v jakém se stan staví – pokud totiž máte nejdříve hotový vnitřek a až pak přehazujete plachtu přes něj, tak v dešti nebudete nadšení, že vám do něj napršelo dřív, než jste ho postavili – maličkost ale důležitá. Pravdu má!
Karimatka – další hromada možností – od pěnových, přes samonafukovací po lehátko za 5 tisíc. Asi nejdůležitější po pohodlí je její schopnost izolovat vás od podkladu. Bohužel zde také platí – čím lepší tím více prostoru vám zabere.
Naposledy jsem studoval nafukovačku Pinguin Skyline XL, vypadá moc dobře a sbalená není velká. Ono obecně karimatka je oříšek. Chcete dobrou lehkou je drahá, chcete ušetřit tak je na ní zima, chcete levnou ale teplou, je obrovská. Takže hlavní je si najít takovou, která vás dobře odizoluje od země a nebude se vyfukovat a klouzat. Pod karimatku si můžete ještě strčit termofolii, kterou byste měli vozit sebou vždycky, mimochodem.
Pokud jste opravdu fajnšmekři a chcete bucat v klidu, tak na trhu najdete i lehátka. Třeba tady. Jenže oproti karimatkám lehátko izoluje pouze tak, že vás oddělí od studeného povrchu ale dále neizoluje, tudíž je vhodné použít karimatku jako Břeťa.
A v neposlední řadě spacák – mnohdy největší věc ve vaší výbavě. Já osobně mám spacák Husky Enemy -12C. Je malý při sbalení, velký při rozbalení a hřeje moc pěkně. Standardně spím trenky tričko a zima mi ještě nebyla. Rozhodně nedoporučuji péřové spacáky, které sice zahřejí, ovšem když namoknou tak trvá dny, než uschnou. A spacák s dutým vláknem hřeje i mokrý. Ale ke spacákům máme článek od Zuzky zde.
Tááák, suma sumárům…vemte si hlavně to, co potřebujete a co využijete. Znám lidi, co sebou tahají skoro kamion věcí a pak škrtají o zem šusplechem, znám lidi, co jedou s kreditkou a pak shání peníze, protože terminály nefungují nebo neexistují. S nejpravdivějším pravidlem HLAVNĚ SE Z TOHO NEPOSRAT vám všem přeji šťastný výběr věcí na cesty, úžasné zážitky, bezpečné návraty domů a hlavně: KOLAMA DOLŮ BANDO!
Zdeněk